×

Vintersæson og hælsmerter

Vintersæson og hælsmerter

Kulden er over os, og børnene er atter rykket indenfor i landets haller for at dyrke deres foretrukne sport. Her er de faktorer, du skal være opmærksom på for at forebygge skader.

Sæsonskift øger risiko for overbelastning

De børn, der dyrker både en indendørs og en udendørs sportsgren oplever tit et overlap mellem de to, så træningsmængden kan være ekstra stor i en periode. Og så er det vigtigt, at både forældre og børn sørger for, at børnene får tid til at restituere mellem de forskellige træningspas. Samtidig bør både trænere, forældre og børn tale sammen, om hvorvidt børnene behøver at deltage i alle træningspas og i alle kampe. Og særligt kampene kan være fysisk krævende, for her giver børnene alt, hvad de har, og i kampes hede vælger børnene af og til at overhøre signaler fra kroppen om, at der kan være en skade på vej.

Vinterfodbold er hårdt for fødderne

For flere fodboldglade børn gælder det, at de sideløbende med indendørs træning fortsat også spiller udendørs fx en gang om ugen. I de kolde måneder kan banen være hård pga. frost, og det gør, at banen bliver mere hård at spille på.  Og en hård bane betyder en større belastning af fødderne – særligt ved hop, hurtigt løb og retningsskifte. Den udendørs træning kan også foregå på kunststofbaner, hvor børnene kan opleve, at kroppen belastes på en anden måde. En kunststofbane kan umiddelbart virke blød i overfladen, men trods udvikling af bedre bundmateriale er kunststofbaner stadig lig med øget stødbelastning i muskler og knogler i sammenligning med græsbaner.

Det rigtige fodtøj til indendørs idræt

Når fodbold spilles indendørs, ændrer spillet sig. Der er fx flere spint og flere vendinger. Hertil kommer, at halgulvet typisk er hårdt underlag uden fjedring. Det betyder, at kroppen både skal vænne sig til det hårdere underlag og til en anden måde at spille fodbold på. Og det stiller krav til barnets fodtøj, der gerne skal være let, bevægeligt, og så skal det have et godt greb.

Idrætsgrene som håndbold og badminton foregår indenfor hele året, og vintersæsonen adskiller sig derfor ikke væsentligt fra træning på andre tidspunkter af året. Men for begge idrætter gælder det, at der er mange retningsskift og hop. Desuden er der, særligt i badminton, mange hællandinger. Derfor er stødabsorberende idrætsfodtøj, der er designet til den pågældende idrætsgren, nødvendigt for at undgå overbelastning af fødderne.

Skader på vej?

Det er vigtigt, at forældre og børn løbende taler om, hvorvidt barnets krop kan klare træningsmængden og træningsbelastningen. Sammen skal de holde øje med, om barnet fx begynder at blive mere træt, eller om barnet begynder at klage over smerter i kroppen. Så er det tid til at stoppe op og undersøge, om der er behov for at revurdere træningsmængden. Og angiver barnet smerter i fodens bagerste del, er det en god ide at teste for Severs syndrom.

Per Øllgaard, stifter af Solemaids, har udviklet en test, der kan hjælpe dig med at opklare, om dit barn bør undersøges for Severs syndrom.